zijn groene smoothies ongezond

Zijn groene smoothies ongezond Als je ze dagelijks drinkt?


Zijn groene smoothies ongezond of valt het wel mee? Het werd tijd om hier eens wat meer over te weten te komen en daarom dit artikel vandaag.

Ben jij ook zo’n fan van groene smoothies? Wij vinden het heerlijk om de dag te beginnen met een vers gemaakte groene smoothie. We zijn er van overtuigd dat een dagelijkse groene smoothie drinken goed is voor je gezondheid.

 

Wat is een groene smoothie?

Voor dat we uit gaan leggen waarom wij denken dat smoothies gezond zijn en je aansluitend vertellen wat er ongezond kan zijn aan het drinken van smoothies gaan we eerst even snel kijken naar wat een groene smoothie precies is.

Een groene smoothie is een populair drankje dat bestaat uit een basis van fruit, een vloeistof, een groene bladgroente en eventueel een extra soort fruit en wat gezonde toevoegingen zoals bijvoorbeeld eiwitpoeder of superfoods.

De keuzes aan groene smoothie recepten is onuitputtelijk hierdoor hoef je nooit 2 keer dezelfde smaak te drinken als je dat niet wilt.

Alsjeblieft: 4 voordelen van groene smoothies.

het drinken van groene smoothies levert je een hoop voordelen op, naast dat ze natuurlijk gewoon erg lekker, zijn hieronder staan een aantal voordelen die zo bij me opkomen:

#1 Groene smoothies zijn lekker

Ik gaf het hierboven eigenlijk al aan, maar groene smoothies zijn simpelweg erg lekker. Nou valt er over smaak natuurlijk niet te twisten maar ik kan me haast niet voorstellen dat je niet minimaal 10 a 20 smoothie receptenen kunt vinden (of bedenken) die ook jij erg lekker vind.

Alleen al de keuzes aan zoete fruitsoorten waar je mee kunt experimenteren zijn eindeloos. Als je bijvoorbeeld huiverig bent om een, in jouw ogen, bittere groene smoothie te drinken dan wil ik je aanraden om eens wat extra aardbeien, banaan of mango aan je smoothie toe te voegen.

Hierdoor wordt je smoothie een heel stuk zoeter ondanks dat je niet minder groene bladgroente in je blender hebt gestopt.

#2 Met groene smoothies krijg je de minimale aanbevolen hoeveelheid groente met gemak binnen.

Zeg eens eerlijk, haal jij iedere dag de 2 ons groente per dag die er aanbevolen wordt? Schaam je vooral niet voor het antwoord! je bent echt niet de enige die niet dagelijks aan minimaal 200 gram groente komt.

Wij hebben zonder een dagelijkse groene smoothie ook genoeg dagen dat we die 200 gram niet zouden halen. Natuurlijk eten we (zo goed als) altijd wel groente maar om nou te zeggen dat we per persoon dagelijks minmaal die 2 ons naar binnen werken…Mwoahhh, niet echt zeg maar šŸ˜‰

#3 Groene smoothies zijn caloriearm

Door water, vers fruit en verse (groene blad) groente te gebruiken kom je lekker vol te zitten. Al deze ingrediƫnten zijn laag in calorieƫn (zeker als je als fruit bijvoorbeeld blauwe bessen neemt).

Hierdoor krijg je een lekker verzadigd gevoel zonder veel calorieƫn binnen te krijgen.

#4 Groene smoothies passen binnen een koolhydraatarm dieet (zoals bijvoorbeeld Paleo of het ketogeen dieet).

Of je nou wel of geen dieet volgt, de meeste smoothies hebben weinig koolhydraten. Hierdoor passen ze perfect in koolhydraatarme diƫten zoals het paleo en Ketogeen dieet (welke momenteel erg populair zijn).

Door minder koolhydraten in te nemen zal je lichaam ze ook minder opslaan als vet. En buikvet wat je niet hebt hoef je ook niet te verbranden.

Hoe zit het nou? Zijn groene smoothies ongezond of klopt dat niet?

Het hangt er een beetje vanaf wie je het vraagt, maar volgens ons zijn groene smoothies echt niet ongezond.

Ze zitten vol met fruit en groente en hebben een lage calorische waarde.

Natuurlijk zit er aardig wat fruit in (vooral als je net begint met groene smoothies willen we je dat aanraden om aan de smaak te wennen), maar in verhouding valt het met het suiker gehalte wel mee.

Zodra men ziet dat ergens fruit inzit wordt er al snel begonnen over de fruitsuikers. En ja, natuurlijk zit er fructose in je smoothie maar dat gehalte is zo laag dat ik me daar geen zorgen over zou maken.

Zodra je er zelf geen (kristal) suiker aan toevoegt of andere zoetstoffen waar een hoop bewerkte suikers in zitten is een smoothie een gezonde oplossing als je op zoek bent naar een verantwoord ontbijt of tussendoortje.

 

 

 


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *