Spiergeheugen: Zo train je het op de juiste manier!


spiergeheugenSpiergeheugen, je zult er vast wel eens van gehoord hebben als je al wat langer aan het trainen bent. Maar als je nog maar net begonnen bent of nog niet zo lang bezig bent dan raad ik je aan om dit artikel goed te lezen.

Wat spiergeheugen is en hoe je het kunt trainen leg ik je vandaag allemaal uit!

Wat is spiergeheugen?

Spieren die een geheugen hebben? Bestaat dat echt of is dat weer de zoveelste urban legend? Het lijkt in eerste instantie op een broodje aap verhaal, toch?

Ik kan het je niet kwalijk nemen want om eerlijk te zijn moest ik lachten toen ik hier voor het eerst over hoorde. Ik dacht namelijk dat ik in de maling werd genomen maar ondertussen weet ik wel beter.

Maar wat is dat spiergeheugen nou eigenlijk?

Simpel uitgelegd in 1 zin gaat het over het vermogen van je spieren om te groeien maar er komt wel iets meer bij kijken vandaar dat we eerst even snel gaan kijken wat het geheugen van je spieren nou eigenlijk is.

Als je een nieuwe oefening gaat uitvoeren dan zal je merken dat je er al snel spierpijn aan over houd. Dat is op zich niet erg en ook niet gek.

Je belast je spieren namelijk met iets wat ze nog niet kennen en aan deze belasting moeten ze nou eenmaal eerst wennen.

Na verloop van tijd zal je merken dat je steeds minder spierpijn krijgt van deze oefening, dat komt omdat je spieren aan de belasting zijn gewend.

ALs je dan vervolgens na een tijdje deze oefening niet meer gedaan te hebben weer met die oefening begint dan zal je merken dat je spieren er sneller aan gewend zijn als dat het geval zou zijn als je een totaal nieuwe oefening gaat doen voor dezelfde spiergroep.

Dit is het spiergeheugen.

Hoe kan je je spiergeheugen trainen?

Een populaire manier om je spiergeheugen te trainen is door veel en zwaar te gaan trainen.

Hierdoor zal in je spierweefsel het aantal celkernen worden verhoogd.

Dit werkt overigens niet door simpelweg een aantal weken fanatiek te trainen, nee, je zult toch rond een jaar moeten blijven trainen. Deze methode is dus niet voor mensen die snel opgeven of alleen maar voor een korte periode willen trainen.

Celkernen? Wat zijn dat?

Ik had het net over celkernen, nou kan ik me voorstellen dat je deze term nog niet kent, daarom even wat meer informatie hierover voordat we verder gaan.

Spiercellen zijn afwijkende cellen in je lichaam, er zijn dan ook geen andere cellen die meerdere celkernen hebben.

Doordat je traint breng je scheurtjes in deze kernen aan en door te rusten en je lichaam te laten herstellen worden deze scheurtjes weer gerepareerd. Hierdoor groeit je spiermassa en wordt je dus groter.

Je celkernen maken spier eiwitten aan die de scheurtjes repareren en ze groter maken, hierdoor groeit je spoermassa dus.

Dan heb je nog de satelietcellen, deze cellen geven extra celkernen aan de spieren die dat nodig hebben (de spieren die je getraint en beschadigd hebt).

Manieren om je spiergeheugen te trainen:

spiergeheugen trainen met gewichtenOmdat je spiergeheugen er ook voor zorgt dat je spiermassa toeneemt is het belangrijk dat je dit geheugen – en je spieren – op de juiste manier traint.

Niemand heeft er namelijk wat aan als je op de verkeerde manier gaat trainen en niet eindigd met het gewenste resultaat.

De volgende manieren zijn handig als je groter wilt worden:

Train spiergroepen.

In het begin zal je alle spiergroepen door elkaar gaan trainen maar als je groter wilt worden dan is het verstandig om het een en ander slimmer aan te pakken.

Een manier om dit te doen is door verschillende spiergroepen apart te gaan trainen.

Als je 3 of meer keer per week wilt trainen dan kan je niet iedere keer alle spieren trainen, je spieren hebben namelijk ook voldoende rust tijd nodig om te kunnen herstellen en dus ook groeien.

Door je spiergroepen apart te trainen kan je dit heel slim oplossen.

Train bijvoorbeeld op maandag je boven lichaam, op woensdag je beenspieren en op vrijdag je core.

Zo voorkom je dat je afzonderlijke spiergroepen niet voldoende rust krijgen en in het ergste geval geblesseerd kunnen raken.

Train zo zwaar als je kunt

Hoe zwaarder je traint des te meer scheurtjes zal je aanbrengen in je spieren. HIerdoor zal je spiermassa toenemen.

Let wel op dat je voldoende rust neemt zodat je je spiermassa de kans geeft om te kunnen herstellen. Je spiergeheugen wordt hierdoor gestimuleerd.

Sla niet zomaar een training over

Om je spiergeheugen optimaal in te kunnen zetten moet het eerst opgebouwd en getraind worden. Dit doe je door je speren aan de oefeningen te laten wennen.

Ze wennen het snelste aan de oefeningen als je ze op regelmatige basis herhaald. Vergelijk het met fiesten, als kind dat moest leren fietsen had je het moeilijk, al die handelingen die elkaar opvolgden en die verre van automatisch gingen.

Na vaak en veel gefietst te hebben had je evenwicht, ging het fietsen als vanzelf en hoefde je niet meer over de handelingen na tedenken omdat je lichaam en hersenen precies wisten wat ze moesten doen en in welke volgorde.

Het werd dus een automatisme. Zo is dat ook met spiergeheugen bij nieuwe oefeningen. Blijf ze regelmatig herhalen zodat je soeren aan de beweging, het aantal herhalingen en het gewicht kunnen wennen. Na verloop van tijd herkennen je speren de oefening en wordt het steeds makkelijker.

Dan is het overigens tijd om de herhalingen te verhogen of om zwaarder te gaan trainen.

Zorg wel dat je de oefeningen vanaf het begin af aan goed uitvoert, je wilt blessures aan je gewrichten en spieren ten alle tijden voorkomen als je lang en veel wilt blijven trainen.

Investeer nu en heb er later profijt van

Veel en zwaar trainen zal niet altijd even leuk en eenvoudig zijn. Maar houd vol en blijf doorgaan.

Door vol te houden bouw je het geheugen van je spieren op en zal je er later heel veel profijt van hebben.

Naast het opbouwen van spiermassa zal je ook echt gaan merken dat je spieren na een lange pauze van een bepaalde oefening nagenoeg geen tijd meer nodig hebben om de draad van die oefening na een lange tijd weer op te pakken.

Een typisch geval van een win win situatie maar daar zal je nu wel voor moeten investeren anders heb je er op een later moment geen profijt van.

Train je spiergeheugen met het Droog Trainen Protocol voor Vrouwen of Mannen

Ik heb je in dit artikel verteld wat spiergeheugen is en hoe je het zelf kunt trainen.

Het Trainings Protocol voor Vrouwen

Als je meer wilt weten over spiergeheugen en hoe je dat sneller en beter kunt trainen dan is het Droog Trainen Protocol voor Vrouwen echt iets voor jou.

Naast diverse tips over voeding wordt de nadruk gelegd op trainings oefeningen waar je groter en sterker van wordt.

Vooral de meegeleverde trainings schema’s zijn een echte aanrader als je je spiergeheugen op een goede manier wilt trainen.

Het Trainings Protocol voor Mannen

Naast het protocol voor vrouwen is er ook een specifiek Trainings Protocol voor Mannen.

Vrouwen en mannen hebben andere spiermassa opbouw en daarom zijn voor het beste resultaat andere oefeningen nodig met een ander aantal herhalingen voor het beste resultaat.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *